Lättare att bygga ett starkt barn än att laga en trasig vuxen

Läste en artikel om barns självkänsla, hur ett barn med bra självkänsla kan te sig och hur ett barn med dålig självkänsla kan te sig.. 

Och tänker ofta på det när jag ska tilltala My att försöka ha i baktanke när jag blir arg för någonting att sätta mig ner med henne och förklara vad som blivit tokigt, varför jag blev arg och fråga hur vi skulle kunna undvika såna situationer.. 

Jag berömmer och kritiserar både positivt och negativt till henne.. Kommer hon tex med en teckning som är bra ritad fast bara med tex blyerts så förklarar jag att hon gjort jätte fint men att hon kanske skulle kunna testa att använda mer färger.. Men att de är bara vad jag tycker och hon får göra som hon vill..

Jag kan sätta mig å bara krama på henne för att jag älskar henne, dividerar kring livet med henne hela tiden.. Frågor hon har försöker jag verkligen svara på även om hon oftast redan har ett svar själv i slutändan.. 

Varje dag försöker jag tänka på hur jag bemöter min dotter och hur jag tilltalar henne.. Jag säger inte att jag är perfekt och alltid lyckas men jag gör mitt bästa för mer än så kan jag inte göra sen försöker jag ha allt detta i baktanke. 

Att bygga ett barn till en stark individ är faktiskt lättare än att laga en vuxen som redan att formats, skaffat sig uppfattningar om saker och ting! För en vuxen har mer erfarenhet och ett barn kan du stärka ifrån början även om de kan rasa i framtiden beroende på vad som händer! 

Men ett tips är att läsa artikeln för den är riktigt läsvärd!!! 

http://barntotal.se/saa-staerker-du-barnets-sjaelvkaensla1


Kommentera gärna hur ni gör, om ni har tips eller om det är något i artikeln som ni reagerar på! 

Peace out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0